maandag 13 april 2009

21 Aquabrowser My discoveries en andere sociale bibliotheekcatalogi




Eerst maar even de Ann Arbor District Library in Michigan bezocht, de tagcloud bekeken en gezocht op de Coen brothers, al hun films werden weergegeven. Gebruik gemaakt van de mogelijkheid om tekst toe te voegen aan een klassiek ogend cataloguskaartje. Met die antieke cataloguskaartjes heb ik wel iets. Op mijn eerste werkdag in de bibliotheek van Amsterdam heb ik een flesje vloeibare lijm in de catalogus bak laten vallen zodat alle kaartjes aan elkaar vastgeplakt zaten en kon ik mijn bibliotheekcarriere beginnen met het overtypen van een 50 tal kaartjes.
Titels gezocht van de auteurs Alan Sillitoe en Thomas Hardy, geprobeerd om in te loggen op "Look inside this book at google books" maar dat lukte niet.

Vervolgens catalogus OBA Amsterdam bekeken, erg handig vond ik de lijst met veelgestelde vragen en daar meteen de antwoorden bij. In Amsterdam vragen ze één euro voor het verlengen van één item. Aangemeld voor My discoveries met het cursusaccount, en een lijstje met Russische boeken aangemaakt. Van deze mogelijkheid ga ik zeker veel gebruik van maken, voor mezelf maar ook om de klant beter te kunnen adviseren.

In de cat.van de OBA gezocht op muziek, het leuke daarvan is dat je bij bepaalde klassieke componisten meteen muziekfragmenten kunt beluisteren, dat lijkt me nu ook geweldig voor Friesland, maar dan de mogelijkheid om van alle muziek een fragment te kunnen beluisteren.
Met WorldCat ligt de wereld aan je voeten.., wat een titels wat een mogelijkheden..
Op de werkvloer moet het beginnen, daar weten 8 van de 10 mensen nog niet hoe je via internet kunt verlengen...Er wacht ons nog een schone taak.
Maar vandaag is het mooi weer, ik heb een vrije dag en de tuin lokt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten